Hair for Care

Augustus 2002
Projectleider Edith Koopmans

De eerste sponsoractie van Europdonor Nijmegen 'Hair for Care' vond plaats op 27 augustus 2002.

Maanden van intensieve voorbereidingen gingen er aan vooraf in samenwerking het team van de Stamceldonorbank, vrienden en bekenden en Coos Tielemans, commercieel directeur van het K.O.C. (kenniscentrum en ontwikkeling voor de uiterlijke verzorging). Hij bracht de crème de la crème van de Nederlandse kappers uit Nederland bij elkaar (Leeuwarden, Bunnik, Weesp, Hengelo en Nijmegen). Het K.O.C. te Nieuwegein stelde de benodigde kappersspullen (meubilair e.d.) beschikbaar. Vele (soms moeizame) onderhandelingen vonden plaats met de studentenverenigingen, afdelingen van de gemeente Nijmegen i.v.m. de standplaats, geluidsvergunning, elektriciteit en water voor de kappersactiviteiten. Ondernemers en bedrijven in Nijmegen en omgeving werden benaderd met de vraag of zij gratis spullen beschikbaar wilden stellen zodat de kosten zo laag mogelijk bleven. Het was hartverwarmend dat zoveel mensen het goede doel wilden ondersteunen. De medewerkers van de stamceldonorbank vierden hun creativiteit bot op het figuurzagen en schilderen van de rotertjes van het logo van Europdonor Nijmegen en het beschilderen van spandoeken om de tent op te sieren. Een publiciteitsoffensief werd gestart via regionale kranten en radio. Op strategische plaatsen in de stad werden aankondigingen opgehangen. Op dinsdagochtend 27 augustus was het zover. Het was waanzinnig spannend want je weet niet wat je kunt verwachten. Het idee om zelf als eerste in de kapper stoel plaats te nemen om mensen over de streep te helpen was overbodig. Om 10.30u zaten er al 3 klanten op het podium te wachten en om 11.00u waren de eerste 10 inschrijvingen al binnen. Om 11.30u was de actie in volle gang. De kappers presenteerden hun nieuwste kniptechnieken met een vleugje entertainment. Zij betrokken het gehele publiek bij hun knipkunsten. De toeloop van publiek dat zich wilde laten knippen voor het 'goede doel' was enorm. De eerste kleinschalig fundraisingactie was bijzonder geslaagd met een opbrengst van €1000,-