Circulariteit interactieve principes

© Eigen bewerking interactieve besturingsprincipes Viehoff, 1992

Klantgericht (relaties)

De klant is het leidende principe, gepositioneerd in het hart van dit model. Binnen de nieuwe werkelijkheid van de gezondheidzorg zijn interacties met klanten dé kritische succesfactor. De kwaliteit van de dienstverlening speelt een belangrijke rol. Dit wordt bepaald door de subjectieve beleving die in het contact tussen klant en dienstverlener tot stand komt. Dienstverlening is persoongebonden. Dat betekent dat naast inhoudelijkheid, de kwaliteit van de dienst mede bepaald wordt door houding en gedrag. Klantgerichtheid is een mentaliteitskwestie. De klant heeft meer keuzevrijheid en bepaalt welke dienst hij wilt ontvangen. Het in kaart brengen van klantbehoeften en deze af stemmen op de mogelijkheden van de organisatie is cruciaal voor een snelle en adequate dienstverlening. De klant komt in de rol van opdrachtgever, de dienstverlener in de rol van opdrachtnemer. Partnership (co-creatie) is de basis. Dit vereist een omslag in het denken.

Mensgericht

Mensgerichtheid borgt de gelijkwaardigheid. Het is een basiswaarde voor interacties tussen twee of meer personen, relaties en ook dienstverlening. Menselijke interacties en daaruit voortvloeiende relaties behoort een dynamisch spel te zijn met transparante spelregels; Fair Play.

Marktgericht (ondernemerschap)

Ondernemerschap heeft een externe (markt) en een interne dimensie. In een notedop is extern (marktgericht) ondernemerschap het kennen van klantbehoeften. De klant bepaalt of 'iets' toegevoegde waarde heeft. Laat de ontvangende partij (de klant) reflecteren op de toegevoegde waarde van een dienst. Zo verkrijg je feedback voor het eigen handelen. In feite laat je de klant een spiegel voorhouden. De feedback stimuleert intern ondernemerschap. Dat houdt in het voortdurend zoeken naar nieuwe initiatieven en mogelijkheden om het steeds weer beter te doen. Een ondernemersmentaliteit is ook een attitude die gericht is op het continue verbeteren van de dienstverlening. Ambitie en leiderschap liggen hieraan ten grondslag.

Procesgericht

De kwaliteit van de relatie met de klant én het proces bepalen de kwaliteit van het resultaat. Het proces begint en eindigt bij de klant. De eisen van de klant vormt de input voor het realiseren van een dienst. De output (de dienst) leidt tot klanttevredenheid. Procesmanagement is een visie waarbij gekeken wordt naar de dienstverlening en het organiseren ervan. Posities zijn daarvan afgeleid en van secundair belang. Juist de interactie op de grenzen levert nieuwe kennis op. Dit in tegenstelling tot positioneel organiseren waar op de grens de onduidelijkheden beginnen met als gevolg dat samenwerkingsprocessen een politiek karakter krijgen en er veel energie wordt gestopt in het zich indekken tegen fouten. Klanten zijn alleen geïnteresseerd in het resultaat en niet in de activiteit. Om resultaten te bereiken is de bijdrage nodig van iedereen die betrokken is bij het proces, over de afdelingen heen en dwars door hiërarchische niveaus en statusverschillen. Deze samenwerking slaagt alleen met een open communicatie en als de eigen activiteiten en het eigen vak worden gerelativeerd ten gunste van het gezamenlijke belang.

Resultaatgericht

Transacties vergen een oriëntatie op een ander, de relatie zoals de klant. Waardering voor een dienst kan niet worden opgelegd. De klant bepaalt de waarde van de geleverde dienst. Sturen op resultaten betekent daarmee sturen op output én toegevoegde waarde. Hiervoor is het noodzakelijk dat de doelen helder zijn en de dienstverlening transparant zodat resultaten meetbaar zijn. Resultaatgerichtheid is naast een beheersinstrument (meten) ook een bindmiddel (doelen) tussen mensen én een mentaliteit. Naast dat de dienstverlener een eigen verantwoordelijkheid heeft bij het behalen van resultaten moeten hiervoor wel de juiste condities aanwezig zijn. Resultaatgerichtheid hangt daarmee samen met leiderschap.