To Be or Not To Be

Hoe weet je of je een leider bent?
Door je om te draaien en te kijken of er nog volgelingen zijn. Zijn mensen bereid je passie te volgen omdat ze dit zélf willen? Er is namelijk geen sprake van leiderschap als dit gebeurt vanuit macht, hiërarchie of dominantie. Macht wordt afgedwongen, leiderschap word je gegeven door anderen!

 

Mijn interesse voor Leiderschap is ontstaan tijdens mijn MBA studie. Persoonlijk Leiderschap en coaching maakten deel uit van het curriculum en resulteerde in een eindrapport; een zelfanalyse met de titel "de kunst van zelfmanagement" (2007). Het was een bewustwording dat leren en ontwikkelen van 'je eigen kern' een continu proces is én de basis voor Professioneel Leiderschap. Zo raakte ik geboeid door de visie "Leiderschapsontwikkeling door persoonlijke ontwikkeling". Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Leiderschap is een samenspel dat ontstaat in de interactie tussen de persoon van de leider, de volgers en de context die factoren kan bevatten die ontwikkeling stimuleert of belemmert.

Leiderschap veronderstelt dat je zelf richting geeft aan de eigen ontwikkeling. Gedurende mijn hele loopbaan ben ik hiervan al de regievoerder geweest. Het heeft me gebracht waar ik nu sta. Na mijn studie deed ik op eigen initiatief via mijn werkgever een ontwikkelingsassessement (2008) om een handvat te krijgen hoe ik mijn (leiderschap) ontwikkeling verder kon gaan vormgeven.

Om de dynamiek van Leiderschap te begrijpen moet je bereid zijn om verder te kijken dan het direct waarneembare; dat wat rationeel, objectief waarneembare lijkt te zijn. Menselijk gedrag wordt niet alleen geleid door rede maar mede door emoties.

De bril waardoor je kijkt heeft altijd een kleuring van je verleden. Het is daarom van belang dat je als leider ook 'regisseur bent van je innerlijke theater'. De symbolische betekenis van deze metafoor is kort gezegd dat je jezelf kent, je drijfveren en je emoties.

Emotie komt van het latijnse woord motore en betekent bewegen. Emoties, die mensen op verschillende manieren beweegt, zijn niet te besturen en te beheersen binnen het kader van de rationele, objectieve werkelijkheid. Emoties zijn subjectief, vaak irrationeel en vragen een andere aansturing.

Binnen de context van een dienstenorganisatie, zoals een ziekenhuis, voeren interacties, menselijke relaties en subjectieve belevingen en ervaringen (en dus emoties) de boventoon.

Binnen de 'nieuwe werkelijkheid' staat niet (meer) de structuur maar de (klant) processen centraal. Dit leidt tot gewijzigde speelvelden en andere spelregels.

Bovendien vraagt de gewijzigde dynamiek ander gedrag en een andere attitude. Interacties en duurzame relaties zijn kritische succesfactoren. Dit vraagt Leiderschap waarin Emotioneel Management een rol van vitale betekenis heeft om de motivatiekrachten van jezelf en die van anderen (klanten, collega's, medewerkers) te kunnen begrijpen.